Porin Pelikauppa, perjantai 6.5.2016, kierros 2: Knights of
the Heptadecagonal Table vs Rottaralli.
Toisessa ottelussaan Ritarit kohtasivat rottarotu Skavenin
kun selvitettiin, kumpi Juha vetää pidemmän korren (jatkossa Juhalla viittaan
vastustaja Juhaan, en itseeni). Rottien kohtaamisesta odotin tapahtumarikasta
ottelua. Rottaralli on yksi harvoista tämän vuoden liigaan osallistuvista ns.
agility-tiimeistä. Kuten jokainen voi arvata, rotat eivät voimalla juhli, vaan
kyseessä on rotu, joka on paitsi ketterä, myös pelottavan nopea. Senpä takia
ottelutaktiikan luominen ennen peliä olikin aika yksinkertaista, ainakin noin
pääpiirteittäin: mitä enemmän tappelua, sen parempi minulle, vielä kun Juha oli
päättänyt jättää rat ogren eli sen ainoan mahdollisen voimapelaajan
hankkimatta. Tarkennettakoon, että taloudelliset pakotteet ajavat useat
rottatiimien omistajat kyseiseen valintaan. Muuten taktiikan osalta olin
koittanut keksiä tapoja, miten pysäyttää rotat juoksemasta vain pelaajieni
taklausten ohi. Se onkin se ikuinen ongelma agility-tiimejä vastaan. Toisaalta
valmistautuminen tässä pelissä riittää vain tiettyyn pisteeseen asti, yksi
epäonninen nopanheitto kun voi helposti romuttaa koko taktiikan.
Ennen ottelua sovimme, ettemme käytä pelikelloa lainkaan.
Vaikka olisikin varmasti fiksua totutella aikarajan tuomiin paineisiin, halusin
testata, tuntuuko peli rennommalta, kun ei tarvitse ajan kanssa kokoajan hosua.
Ja sanottakoon näin jälkikäteen, että ehkä tuo pelaaminen ilman kelloa voisi
olla enemmän omaan mieleeni. Hauskanpidon takiahan tähän mukaan on lähdetty.
Mutta ymmärrän täysin sen, että kellollakin on paikkansa, sillä meidän ottelu
venähti kestoltaan yli kolmeen tuntiin. Oma kokoonpanoni oli otteluun kokenut
pienen muutoksen; Ensimmäisessä pelissä nilkkaansa kiven möhkäleen saanut Sir
Render oli vaihtopenkin puolella nilkka paketissa, ja tilalle oli hommattu yhden
ottelun sopimuksella (siis ilmaiseksi) Sir Plas, joka oli alkujaan tuomittu
ylijäämäpelaajaksi.
Salama-alku
Mitä ottelussa sitten tapahtui? Sateisissa olosuhteissa
[vaikeuttaa pallon kiinniottamista] käyntiin lähtenyt peli aloitettiin
Rottarallin hyökkäyksellä, Ritarien potkaistessa pallon vastustajalle. Pallon vasta
tippuessa kentän pintaan ensimmäinen rotta, Kukko, lähti samantien hakkaamaan
pienillä nyrkeillään. Vastoin odotuksia tämä pieni nyrkki löysi kuitenkin
hienosti sopivan kohdan ja kun peliä oli takana vasta muutamia sekuntteja, oli
ensimmäinen Ritari, Count Tatchtis, jo paareilla kohti ambulanssia ja lähintä
sairaalaa. Saatujen tietojen mukaan mitään pysyvää vauriota ei Count Tatchtis
kuitenkaan kokenut ja hänen uskotaan palaavan kokoonpanoon jälleen ensi
pelissä. Rottien rynnistys ei suinkaan laantunut ensimmäiseen lyöntiin, vaan
kohta oli kentän pinnassa pari muutakin Ritaria ja pallo lähti vauhdilla kohti
Ritarien päätyä. Rottia tuntui tässä kohtaa olevan joka puolella ja ne vain
pyyhkäisivät kentän yli ruton lailla. Toinen vuoro päättyi, kun pallo ylitti
Ritareiden maaliviivan, tulostaulun kertoessa rotta Karjalan tehneen
touchdownin. Onneksi tulostaulu toimi, sillä olisivatkohan Ritaripelurit muuten
edes tienneet mitä kentällä tapahtui. 0-1 Rottarallille.
Ei kestänyt Count Tatchtis kovin kauaa rottien käsittelyssä. |
Ritarit saattoivat olla kentällä sekaisin, mutta onneksi
valmennustiimi oli tilanteen tasalla. Vaikka vastustajan nopea touchdown ei
suunnitelmiin kuulunutkaan, oli siinä omat hyvätkin puolensa. Tarkoittihan tämä
sitä, että omaan hyökkäykseen ensimmäisellä puoliajalla jää vielä hyvin aikaa.
Lisäksi myös kotiyleisö näytti olevan valmiina taisteluun eikä luovuttamaan
ottelua. Rottien potkaistessa pelin taas käyntiin, pistivät kotijoukkeen fanit
parastaan ja yleisön mylvintä sai Ritarit mukaan peliin uudella tavalla [+1
reroll ritareille]. Ja pelurithan tosiaan saivatkin pelirytmistä kiinni, ja
alun yksipuolinen ottelu tasottui pian tasaiseksi väännöksi. Sateesta johtuen en
palloa halunnut juuri heitellä, joten muutenkin rottia vastaan sopiva taktiikka,
pallo häkkiin ja nyrkit heilumaan, oli omiaan tähän tilanteeseen. Sainkin
pallon hyvin häkkiin ja rottia kumoon, mutta rotat osoittautuivat sitkeiksi
vastustajiksi ja kerta toisensa jälkeen nousivat ylös. Kertaalleen Sir Vivorin
käsittelyn jälkeen jo kuolleeksi todettu rottien heittäjä Olvi vei sitkeyden
äärimmäisyyksiin, sillä rotta-apoteekkarin antamien rohtojen jälkeen Olvin
nähtiin tulevan takaisin tajuihinsa. Pelikelpoiseksi eivät rohdot sentään Olvia
saaneet, mutta ei voi kuin ihmetellä, mitäköhän mahtoi lääkintähenkilökunnan
rotalle juottamassa tölkissä oikein olla.
Rottien sitkeys riitti pitkään, ja pallokin saatiin
kertaalleen Ritareiden hyppysistä lyötyä maahan. Mutta eivät suostuneet
Ritaritkaan antamaan periksi. Pallon pudottanut Sir Tufeil nappasi sen
uudelleen itselleen ja juoksi pakoon maassa makaavien rottien keskeltä, kun
ensimmäinen puoliaika alkoi lähestyä loppuaan. Touchdown, 1-1. Touchdown oli
Sir Tufeilille kauden toinen, ja tämän seurauksena pelurille olisi luvassa
taidonnousu, kunhan ei kuolo korjaa ennen päätösvihellystä. Rotat saivat vielä
pallon ensimmäisen puoliajan lopulla, mutta aikaa hyökkäykseen ei
yksinkertaisesti ollut, ja kun vielä ensimmäinen heittoyrityskin hyvästä
heitosta huolimatta johti pallon pudotukseen, oli aika ottelun puoliajalle.
Yleisö ottaa osaa peliin
Puoliajan aikana sade alkoi hellittää ja ottelua päästiinkin
tauon jälkeen jatkamaan huomattavasti paremmissa olosuhteissa. Toinen puoliaika
käynnistyi rottien loistavasti onnistuneella potkulla, pallo päätyi Ritarien
maalialueen kulmaan. Tämän jälkeen kun Ritareiden ogre tunaroi vielä itsensä
kumoon, oli vaikeuksia luvassa. Rotat ryntäsivät joukolla kohti palloa, joka
edelleen odotti nostajaansa. Ennen rottajoukkoa sinne kuitenkin ehti Ritareiden
heittäjä Sir Fumbles-a-lot. Ja vaikka pallo ylös saatiinkin, ei se ollut vielä
alkuunkaan turvassa. Sir Fumbles-a-lot antoi pallon Sir Tufeilille, joka
onnistui pitämään pallon tärkeässä kohtaa näpeissään. Sir Tufeil lähti
pinkomaan minkä kerkesi, vältellen omalla kenttäpuoliskolla olevia useita
rottapelureita. Juoksun päätteeksi Sir Tufeil koetti itselleen outoa temppua ja
heitti pallon kohti yksinäistä Sir Casmia. Heitto ei kuitenkaan mennyt
alkuunkaan kohdalleen, vaan karkasi liiaksi eteen ja pallo jäi maahan Sir Casmin viereen. Rotat näkivät tilaisuutensa tulleen.
Joukkotaktiikalla he hyökkäsivät ja tönivät Sir Casmin kumoon, jonka jälkeen
rotta nimeltään Karhu nosti pallon maasta ja lähti juoksemaan sen kanssa kohti
Ritareiden maalia. Samaan aikaan jo yhden touchdownin tehnyt Karjala oli
irtautunut vapaaksi ja odotti heittoa maalialueella. Heitto lähtikin Karhun
kädestä, mutta Karjalan käsiin se ei päätynyt, vaan Ritareiden onneksi pallo
päätyi kentän rajojen ulkopuolelle, ja Blood Bowlin hyvin vapaasti toimiva
katsomo pääsi osallistumaan peliin. Pallo potkaistiin takaisin kentälle, ja se
lensi hyvin kauas, aina vastakkaiseen laitaan keskiviivan tuntumaan.
Katsomon osallistuminen käänsikin pelin painopistettä
jälleen päälaelleen, sillä ensimmäiseksi pallon lentoon ehtivät reagoimaan
Ritarit, ja Sir Af’him nostikin pallon. Sir Af’him jäi kuitenkin aivan
sivurajan päälle seisomaan, ja vaikka pari Ritaria suojaamaan kerkesikin, oli
paikka vaarallinen. Blood Bowlissa katsomo kun on monesti vastustajan pelaajia
vaarallisempi, ja sinne ei missään nimessä kannata joutua tönäistyksi. Ritarit
saivat onneksi puolikkaan häkin aikaiseksi kentän reunalle ja tilanne oli edes
hieman turvallisempi. Lisäksi rotat olivat aika leväällään ympäri kenttää, ja
välitöntä painetta pallolliselle pelaajalle ei saatu. Vähitellen pelaajat
kuitenkin pääsivät mukaan tilanteeseen, ja seurauksena oli jälleen aikamoinen
joukkotappelu, jossa pelaajia lensi puolin ja toisin. Tosin rotat taisivat
viettää ihmisiä enemmän aikaa kentän pinnassa.
Kunnon joukkovääntö, muutama rotta on jo katollaan. |
Lopulta kärhämä ratkesi ihmisten taidokkaan yhteispelin
voimin. Sir Guzman Ki otti hieman lyönnin tehosta pois, ja heikko rotta,
Lappari, onnistui hyvällä väistöllä välttää kaatumisen, mutta tämä olikin osa
Ritareiden kuviota, sillä heti perään Sir Vivor pamautti samaa epäonnista
Lapparia uudestaan, ja tällä kertaa täydellä voimalla. Lappari lensi kaaressa kohti sivurajaa,
tönäisten samalla toisen rotan, Guinnessin, ulos kentältä. Ja tästäkös katsomo
tykkäsi. Hurraa huutojen raikuessa katsomot antoivat Guinnessille oman osansa
väkivaltaa sillä seurauksella, ettei Guinness enää ottelun aikana pystynyt
kentälle tulemaan. Ritareiden kuvion seurauksena aukesi tiukasti edelleen
pallosta kiinni pitäneelle Sir Af’himille vapaa linja ja niin jumalainen
punapää lähtikin rotilta karkuun. Pari ritaria vielä mukaan blokkaamaan
pahimmat pallon riistoyritykset ja Sir Af’himilla oli helppo työ siirtää
joukkueensa 2-1 johtoon Ritareiden ottelun viimeisellä vuorolla.
Loppumähinät
Valmiina aloitukseen! |
Rotille jäi vielä yksi vuoro aikaa yrittää tasoitusta, mutta
eihän siinä aika oikein riittänyt. Ritarit vielä varmuuden vuoksi siirsivät
aloituksessa tärkeimmät pelaajansa omalle maaliviivalle. Näin rottien
ärsyyntymistä joutuivat todistamaan vain kolme sääntöjen pakosta keskiviivalle
jäänyttä pelaajaa, jotka onneksi hekin selvisivät ilman vahinkoja.
Lopputuloksena siis Ritareiden 2-1 voitto!
Ottelussa kävi hyvin ilmi, miten pieni on voiton ja tappion
raja Blood Bowlissa. Yksi tai kaksi erilaista nopanheittoa ja voittoa juhlinut
joukkue olisi hyvinkin voinut olla Rottaralli. Mutta tänään kävi näin, ja ensi
kerralla voi lopputulos olla toinen. Ensi kerta tuleekin hyvin pian, sillä
Ritareiden seuraava peli onkin heti ensi viikolla, kun vastaan asettuu Jarkon
luotsaama Haaremin Herkut. Luvassa on ottelu, jossa Ritareiden taktiikka
kääntynee aivan päälaelleen, sillä örkkejä vastaan lyöntikilpailussa ei liene
kuin yksi mahdollinen voittaja. Vastassa on yksi sarjan ennakkoon kovimmista joukkueista,
ja siitä kertoo myös Herkkujen puhdas saldo. Joukkue on Ritareiden tapaan
voittanut molemmat ottelunsa. Kumpi jatkaa voittojen tiellä, se selvinnee
lähipäivinä.
Ritari-Juha