Roolipeli-illat


Pöllökarhujen roolipeli-illat keväällä 2024


Pöllökarhut ry järjestää roolipeli-iltoja kerran viikossa. Illat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Pelaa yksittäisinä seikkailuina tai hyppää mukaan pidemmäksi aikaa jatkuvaan kampanjaan. Päätös on sinun.

Mitä: Roolipelejä
MissäPorin nuorisotalo, kokoushuone 3
Milloin: Joka torstai kesään saakka
Mihin aikaan: Kello 17:00 - 20:00
Ilmoittauminen: Ei ennakkoilmoittautumista.
Lisätietoa: pollokarhut@gmail.com

Roolipeli-iltojen pelit ovat pääsääntöisesti kampanjoita, eli vähän kuin tv-sarjoja: sama juoni jatkuu jaksosta toiseen eli roolipelien kohdalla pelikerrasta toiseen. Pelaaminen ei kuitenkaan edellytä kampanjaan sitoutumista, vaan paikalle voi tulla pelaamaan vaikka vain yhden illan verran. Sääntöjä ei tarvitse osata entuudestaan ja Pöllökarhut tarjoavat pelivälineet, joten riittää, että tuo itsensä paikalle. Pelinjohtajamme huolehtivat lopusta.

Meneillään olevat kampanjat

Kampanjan nimi: Secrets of Narimar
Kuvaus: Kampanja perustuu omatekoiseen maailmaan nimeltä Narimarin maa, jota hallitsee keisari Narimar, kultainen aurinko. Alue on noin Britannian kokoinen saari keskellä merta, jonka toisella puolella uskotaan olevan muuta maata. Itse koko maailma on maailma "maailmojen välissä" -idealla tehty. Tarina alkaa sillä miten hahmot saapuvat tähän maailmaan.
Pelisysteemi: Omatekoinen systeemi, joka toimii equipment-periaatteella. Pelissä ei ole sinänsä hahmoluokkia mutta hahmon tausta voi antaa tiettyjä taitoja, joita voi hyödyntää.
Pelityyli: Joustava, pelaajien mukaan mukautuva, normaali (so. ei haudanvakava mutta ei myöskään pelkkää komediaa)
Pelinjohtaja: Miro
Pelipäivät: sovitaan erikseen (etäpeli)

Päättyneet kampanjat (vuosi 2023)

Kampanjan nimi: Ensikosketus Tarionin maailmaan
Kuvaus: Tarion on muinaissuomalaisen ja skandinaavisten mytologioiden inspiroima fantasiamaailma Ragnarökin jälkeen. Uudet jumalat loivat maailman tuhoutuneen jäänteistä ja kansoittivat sen uudelleen. Edellinen maailma, "Muinaisuus", on muisto vain ikivanhojen mielissä, mutta jäänteitä siitä on yhä siellä sun täällä löydettävissä. Teemallisesti Tarionin Kronikat sijoittuu fantasiaelementeillä ja -vapauksilla höystettyyn varhaiseen keskiaikaan / rauta-aikaan, ns. viikinkiaikaan. Pelaajat aloittavat vaatimattomista oloista syrjäisestä pitäjästä, missä paikallinen mullistus ajaa heidät ottamaan ensimmäiset askeleensa suurempaan maailmaan.
Pelisysteemi: Tarionin Kronikat on kotikutoinen säännöstö, joka ottaa vaikutteita tunnetuista d20-pohjaisista peleistä (mm. Dungeons & Dragons ja Pathfinder). Hahmonkehitys on "tasotonta" eli tasojen keräämisen sijaan hahmot käyttävät kokemuspisteitä parantaakseen taitoja ja ostakseen kykyjä valitsemastaan arkkityypipolusta.
Pelityyli: Kesyttömän luonnon ja muinaisten raunioiden tutkimiseen pääosin keskittyvä toimintaseikkailu (vrt. hex crawl). Pääjuonta ei varsinaisesti ole, mutta pelaajat voivat vaikuttaa maailmalla tapahtuviin suurempiin tapahtumiin.
Pelinjohtaja: Vesa-Pekka
Pelipäivät: torstai

Kampanjan nimi: generate_cyberpunk.exe
Kuvaus: Karussa lähitulevaisuuden Mega-Herwannassa alamaailman rikolliset tekevät keikkoja maksaakseen pois heidän suuret velkansa. Cyberwareilla, hakkerideckeillä ja aseilla varustetut hahmot selvittävät sessioittain ryöstökeikkoja jotka heidän Fixeri ("manageri") antaa. Vastassa voi olla virkavaltaa, droneja, jengisotureita, mutantteja, tai mikä pahinta, korporaatioiden eliittisotilaita! Matalan kynnyksen peli aloittaa niille, jotka tykkäävät karummista dystooppisista teemoista, ja etenkin niille jotka tietävät edes vähän cyberpunk-populäärikulttuurista. Warning: Contents advertisements, blood, and flashing neon lights!
Pelisysteemi: Cy_Borg
Pelityyli: pelit ryöstökeikoittain, kevyet säännöt, toimintaseikkailu, karu tulevaisuus
Pelinjohtaja: Sakari

Kampanjan nimi: Murattinotkon pienet sankarit
Kuvaus: Hiirivartioston jäsenet palvelevat hiiriyhteisöjä avaamalla polkuja, suojelemalla kulkijoita ja karkottamalla petoeläimiä. Murattinotkon nuorukaiset ovat juuri liittyneet hiirivartiostoon. Urotyöt odottavat!
Pelisysteemi: Mouse Guard
Pelityyli: toimintaseikkailu, yhteistyökeskeinen, söpöstely
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: torstai

Kampanjan nimi: Punaisen auringon alla
Kuvaus: Athas on post-apokalyptinen erämaa, jossa noitakuninkaat hallitsevat kaupunkivaltioita. Kampanjassa seurataan dyynikaravaanareita, jotka voivat kauppamatkoillaan päätyä niin tutkimaan vanhoja raunioita kuin selvittelemään kauppa-asemien ongelmiakin. 
Pelisysteemi: muokattu Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: toimintaseikkailu, tutkimusmatkailu
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: torstai

Kampanjan nimi: Dragon of Icespire Peak (Jäähuipun Lohikäärme)
Kuvaus: Kauempaa pohjoisesta karkoitettu valkoinen lohikäärme on laskeutunut Miekkavuorille ja vallannut alueen omakseen. Päivä päivältä lohikäärmeen valtakunta kasvaa ja näköhavainnot yleistyvät. Sankareita tarvitaan taas!
Pelisysteemi: Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: juonikeskeinen, toimintaseikkailu
Pelinjohtaja: Inka
Pelipäivät: torstai

Päättyneet kampanjat (vuosi 2022)

Kampanjan nimi: Maailmanlopun prinssit (Princes Of The Apocalypse)
Kuvaus: Elementaalisen pahan voimat nostavat päätään Dessarinin Laaksossa. Löytävätkö seikkailijat sen juuret ja saavatko he pysäytettyä elementaalikulttien nousun ajoissa?
Pelisysteemi: Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: toimintaseikkailu, luolastokoluaminen, yhteistyökeskeinen
Pelinjohtaja: Tero
Pelipäivät: maanantai (etäpeli Pöllökarhujen Discordissa)

Kampanjan nimi: Kuiskauksia metsässä
Kuvaus: Keisarin vallankaappauksen, kapinallisen vastarintaliikkeen, sodan raskauden ja taikuuden luvanvaraistamisen myötä Natharin valtakunta on kaaoksessa. Toisin sanoen, nyt on sopiva hetki lyödä jälkensä maailmaan.
Pelisysteemi: muokattu Dungeon World
Pelityyli: hahmokeskeinen, toimintaseikkailu, improvisaatiota suosiva
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: torstai

Kampanjan nimi: Velhokoulun maat
Kuvaus: Pimeyden ruhtinas kukistettiin ja monet hänen kätyreistään palasivat rauhanomaiseen elämään. Pimeyden valta on kuitenkin jättänyt jälkensä ympäristöön, jota velhokoulun oppilaat tutkivat aarteiden ja taikavoimien löytämisen toivossa.
Pelisysteemi: muokattu Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: luolastoseikkailu, tutkimusmatkailu, hahmokuolemat todennäköisiä
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: torstai

Kampanjan nimi: Mitään ei ole yksin
Kuvaus: 1600-luvun alun feodaalinen Japani Stan Sakain sarjakuvien hengessä. Vaeltavia ronin-sotureita on paljon. Löytävätkö he uuden paikan yhteiskunnasta vai jäävätkö he miekan tien seuraajiksi?
Pelisysteemi: Usagi Yojimbo (1. laitos)
Pelityyli: hahmokeskeinen, draama, yksilökeskeinen (hahmot voivat kääntyä toisiaan vastaan)
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: torstai (etäpeli Pöllökarhujen Discordissa)

Päättyneet kampanjat (vuosi 2021)

Kampanjan nimi: Kokemäenjoen kansa
Kuvaus: Rautakautisella Kokemäenjoen rantamailla elanto tulee maanviljelyksestä ja eränkäynnistä. Loitsurunojen laulajat ovat voimissaan, mutta heidänkin on syytä pysyä hyvissä väleissä vedenväen kanssa. Elämä muinaisaikoina oli kovaa, mutta juhliakin osattiin.
Pelisysteemi: Roudan maa
Pelityyli: hahmokeskeinen, kulttuurikeskeinen, simulationismi
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: torstai

Kampanjan nimi: Kolmikarjun kauppareitti (Essentials Kit)
Kuvaus: Ruhtinaiden liitto on lähettänyt agenttinsa Phandalinin kaivoskylään turvaamaan asukkaita. Alueella kun kuulemma majailee lohikäärme, hiidet ovat liikkeellä ja Ikisuven metsässä vaanii outoja puuolentoja. Agentit voivat neuvotella rauhanomaisesti tai turvautua miekkoihin, ihan miten pelaajat päättävät.
Pelisysteemi: Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: yhteisökeskeinen, kevyesti strateginen, toimintaseikkailu
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: tiistai

Päättyneet kampanjat (vuosi 2020)

Kampanjan nimi: Jotain pimeästä
Kuvaus: Vaihtoehtohistoriassa Yhdysvalloista on tullut suuryritysten hallitsema dystopia, jossa ihmiset tekevät parhaansa selviytyäkseen arjestaan.
Pelityyli: hahmokeskeinen, draama
Pelisysteemi: kevennetty Cyberpunk 2020
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: parittomien viikkojen tiistai

Kampanjan nimi: Kuurahuipun lohikäärme (Essentials Kit)
Kuvaus: Phandalinin kaivoskylän lähellä riittää töitä onnenonkijoille, kun seudulle saapunut lohikäärme aiheuttaa kaaosta.
Pelisysteemi: Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: yhteisökeskeinen, toimintaseikkailu
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: parillisten viikkojen tiistai

Kampanjan nimi: Suurkuninkaan miekka
Kuvaus: Paha keisari Zangavius on kaapannut vallan. Sankarit eivät voi sietää sortoa, joten he ovat liittyneet kapinallisiin viherhuppuihin. Keisarin suunnitelmien estämiseksi kapinallisten on löydettävä valtakunnan tarunhohtoisen perustajan Valius Yhdistäjän kadonnut miekka!
Pelisysteemi: Myrskyn Sankarit
Pelityyli: juonikeskeinen, toimintaseikkailu
Pelinjohtaja: Inka

Kampanjan nimi: Hiisilinnake
Kuvaus: Kun kaarti taisteli kapinallisia vastaan, hiisiemäntä katsoi tilaisuutensa tulleen. Hän johti klaaninsa valtaamaan kaartilaisten pohjoisen linnakkeen. Hiidet ovat tottuneet elämään kiertolaiselämää, joten he eivät itsekään tiedä, mitä seuraavaksi aikovat.
Pelityyli: hahmokeskeinen, kulttuurikeskeinen, simulationismi
Pelisysteemi: Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelinjohtaja: Sami

Kampanjan nimi: Seikkailukimara
Kuvaus: Sankareille riittää tekemistä, kun on kadonneita ihmisiä löydettäväksi, luolia tutkittavaksi, aarteita etsittäväksi ja hirviöitä kukistettavaksi.
Pelisysteemi: kevennetty Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelityyli: juonikeskeinen, toimintaseikkailu
Pelinjohtaja: vaihtuu joka kerralle
Pelipäivät: parittomien viikkojen tiistai

Kampanjan nimi: Lohikäärmeiden tyrannia
Kuvaus: Pitkin miekkarannikkoa on tavattu viisipäisen lohikäärmeen vaakunaa kantavia henkiköitä. Jotkut kuiskivat kultista, toiset rikollisista, mutta kohtaamisia on yhdistänyt aina lupaukset rahasta. Pelaajahahmot selvittelevät, mistä on kyse.
Pelityyli: seikkailullisuus, Forgotten Realms
Pelisysteemi: Dungeons & Dragons 5. laitos
Pelinjohtaja: Jesse
Pelipäivät: parillisten viikkojen tiistai

Kampanjan nimi: Nokisaarten tyhjennys
Kuvaus: Malorin imperiumin teollisuusmahti kasvaa. Uuden teknologian myötä vanhoista siirtokunnista voi vielä saada luonnonvaroja irti. Kauan hylättynä olleisiin siirtokuntiin on kuitenkin pesiytynyt uutta elämää.
Pelisysteemi: Novaterra (muokattu versio Astraterrasta)
Pelityyli: toimintaseikkailu, moraaliset valinnat
Pelinjohtaja: Sami
Pelipäivät: parittomien viikkojen tiistai