Porin Pelikauppa, torstai 14.4.2016, klo 16.00, kierros 1: Killblocks Khorne Flakes vs Knights of the Heptadecagonal Table. Hallituksemme pj, ja tulevan ottelun vastustajani Riku saapui paikalle. Itse olin saapunut hetkeä aikaisemmin. Tervehdysten jälkeen aloimme valmistella peliä (jonka Pelikauppa ystävällisesti meille käyttöömme ottelun ajaksi tarjosi). Hetki meni kun laitoimme valmiiksi laudan, nopat ja muut osaset, sekä tietenkin molempien miniatyyrithahmot (tietenkin samalla toisen joukkuetta ihmetellen ja ihaillen). Kaikkien alkaessa olla valmiina Petteri saapui paikalle. (Hän oli avuliaasti luvannut tulla tuomaroimaan ja neuvomaan, kun aloittelevat managerit pelaavat kumpainenkin ensimmäistä kokonaista otteluaan. Petteristä olikin hyvin apua pelin aikana. Hän huomautti muutamista virheistä ja samalla auttoi nopeuttamaan peliä kun meidän ei tarvinnut sääntövihkoa kaivaa niin usein esiin säännön tai toisen tarkastamista varten.) Ja niin ottelu oli valmiina alkamaan.
Ottelun taustoista
Ennen kuin menemme itse otteluun niin kerrottakoon ottelun
lähtökohdista. Molemmat joukkueen käskyttäjät olivat siis ensikertalaisia. Tämä
jätti paljon arvailuja sille kumpiko meistä olisi taitavampi Blood Bowlissa.
Koin olevani hyvissä asetelmissa ja osaavani pelin kohtalaisen hyvin, mutta
toisaalta tiesin, että vaikka Riku ei olekaan Blood Bowlia pahemmin pelannut,
niin hänellä on huomattavasti enemmän kokemusta vastaavantyyppisistä peleistä.
Itsellä kun tämä on ensiaskelia koko miniatyyripelien saralla. Mikä
huomattavasti kuitenkin nosti itseluottamustani, ja uskoa joukkueeni
menestykseen, oli rotujen valinnat. Omat ihmiseni ovat aika vahvoja heti
ensimmäisestä pelistä alkaen, vaikka eivät taidakaan kuulua niihin ihan
parhaisiin jengeihin. Tämä tosin riippuu paljon siitä keneltä asiaa kysytään.
Jokatapauksessa Rikulla on valittuna Chaos, joka on huomattavasti heikompi
lähtökierroksilla, mutta omaa potentiaalia nousta todella vahvaksi joukkueeksi
kokemuspisteiden myötä.
Rikun joukkueen olin tutkinut läpi ja koittanut löytää
sieltä mahdollisia heikkouksia mihin iskeä, ja vastaavasti myös selvittänyt
mihin kannattaa varautua heitä vastaan pelattaessa. Chaos on aika usein niin
sanottu bashing-tiimi; joukkue ei välttämättä paljon palloa heittele, vaan sen
vahvuus on siinä, että se etenee hitaasti mutta varmasti kohti vastustajan
maaliviivaa, samanaikaisesti tietenkin hakaten mahdollisimman monta vastustajaa
sairastuvalle. Toisaalta Chaos ei vielä ensimmäisissä peleissä ole likikään
vaarallisimpia bashing-tiimejä. Siksi uskoinkin, että omien pelaajieni aloitusskillit
tulisivat toivonmukaan riittämään vastustajan etenemisen pysäyttämiseen.
Chaosin heikkouksiin laskin ehdottomasti aloitustaitojen
puutteen sekä joukkueen lievän hitauden. Tai tarkemmin ottaen oman joukkueeni
nopeuden vastustajiin nähden, eihän Chaos kuitenkaan liigan hitain joukkue ole.
Lisäksi aloitustaitojen puutteen takia uskoin, että Rikun alkuun ostamat vain 2
re-rollia [8 kierroksen puoliajan aikana käyttössä olevien uudelleen heittojen määrä,
kuitenkin maksimissaan kerran vuorossa] saattaisivat olla mahdollinen iskun paikka.
Lisäksi otteluun valmistautumista helpotti se, että Chaosilla on vain
kolmentyyppisiä pelaajia; vastaan asettui yksi minotauri (iso voimakas
jässikkä, vähän kuin oma ogrenikin), kaksi chaos warrioria (ei niin iso kuin
minotauri, mutta kovemman voiman lisäksi osaa myös liikkua ja pelata palloakin).
Loppu joukkue olikin beastmaneja (perustyyppejä).
Let the match begin
Killblocks Khorne Flakes (yllä) vastaan Knights of the Heptadecagonal Table (alla). |
Sitten onkin aika siirtyä itse otteluun. Voitin alun kolikonheiton
ja sain valita kumpi joukkue aloittaa hyökkäämisen. Yleisesti joukkueet
haluavat hyökätä ensin, mutta valitsin kuitenkin puolustuksen. Näin sain nähdä
miten Riku peliä pelaa, samalla tietäen, että pääsen aloittamaan toisen
puoliajan. Mikäli pystyisin pysäyttämään vastustajan hyökkäyksen ensimmäisellä
puoliajalla, riittäisi minulle toisella puoliajalla se, että teen yhden
touchdownin. Samalla käyttäen siihen niin kauan aikaa, ettei Riku ehdi enää
hitaalla joukkueellaan ottelua tasoittamaan. Tämä tietenkin on paljon helpommin
sanoittu kuin tehty, mutta joku suunnitelma yleensä on kuitenkin hyvä
urheilussa olla.
Peli lähti siis käyntiin siten, että minä puolustavana
pelaajana asettelin ensin pelaajani haluamaani ryhmitykseen. Tässä kohtaa
Petteri huomautti, että minulla oli liikaa pelaajia laidoissa, sääntöjen
salliessa maksimissaan kaksi. Tiesin säännön, mutta eihän sitä tullut siinä
jännityksessä muistettua. Kun olin saanut joukkueen hyväksytysti asetettua
kentälle, Riku teki omalleen samoin. Tämän jälkeen suoritin avauspotkun. Potku
onnistui hyvin, ja pallo putosi mukavaan paikkaan lähelle vastustajan
maaliviivaa, hyvät lähtökohdat siis. Sitten alkoi Rikun ensimmäinen vuoro.
Tarkemmin en käy vuoro vuorolta ottelua läpi, vaan keskityn ottelun
keskeisimpiin tapahtumiin. Riku aloitti ottelun hyvin, saaden nopeasti heti
pallon ylös, suorittaen samantien ensimmäisen onnistuneen heiton ja saaden
siten ensimmäiset kokemuspisteet [=SPP, eli Star Player Points] onnistuneesta
heitosta. Lisäksi Riku sai pallollisen pelaajan turvallisesti häkkiin. [Häkki,
eli Cage, on tapa suojata palloa, jossa pallollinen on keskellä, ja ympärille
asetellaan useita pelaajia estämään vastustajan hyökkääminen pallollisen
pelaajan kimppuun.] Tässä kohtaa kävi ilmi, ettei Riku missään nimessä ole täysin
aloittelija, eli odotettavissa on täysi taistelu pisteiden saamiseksi. Vaikka
pallo olikin turvallisesti häkissä ja minulla ei sen riistämiseen mitään
mahdollisuuksia ollutkaan, ei vastustaja myöskään päässyt pahemmin etenemään.
Tämä olikin juuri se mihin pyrin, eli hidastaa tai jopa pysäyttää vastustajan
eteneminen.
Sitten tapahtui asia, joka opetti Rikulle varmasti yhden
läksyn. Riku unohti vuoronsa alussa siirtää turn markeria. Kun huomautin
asiasta hetkeä myöhemmin, oli Rikun poltettava yksi re-rollinsa. Eipä siinä
mitään, ymmärrettävä aloittelijan virhe, mitä varmasti sattuu jokaiselle
(itsekin sorruin vastaavaan pelin toisella puoliajalla). Mikä siitä teki
opettavaisemman oli se, että samalla vuorolla Rikun hyökätessä beastmanillään
omaa blitzeriäni vastaan ei Nuffle ollut ymmärtäväisellä päällä. Re-rollia kun
ei ollut enää käytössä, joutui Riku kaatamaan oman hyökkäävän pelaajansa ja
vuoro vaihtui minulle. Eikä siinä vielä kaikki, vaan heitettäessä vahinkoa ei
noppa suosinut ja blitzerini Sir Af’him puhkaisi lyönnillään epäonnisen
beastmanin, Weetablitzin, suojan. Vahinkoa heitettäessä onni ei ollut vieläkään
beastmanin puolella vaan Sir Af’himin nyrkki teki pahaa jälkeä ja
lääkintämiehet saivat hommia. Pysyviä vaurioita ei Weetablitz kuitenkaan saanut
vaan peluri palannee kentälle Killblocksin seuraavassa ottelussa. Mutta
loppuottelun joutui joukkue pelaamaan kuitenkin vajaamiehisenä. Sen lisäksi
että sain tämän seurauksena yhden miehen ylivoiman, sai vahingon aiheuttaja Sir
Af’him myös arvokkaat kaksi SPP:tä [ensimmäinen taidonnousu vaatii 6 SPP:tä].
Hyökkäys on paras puolustus
Weetablitzin ottelu on ohi. |
Yhden miehen ylivoima helpotti aavistuksen verran
pelaamistani ja pystyin ottamaan hieman enemmän riskejäkin. Tämän seurauksena
väkivalta kentällä lisääntyi, kun en enää täysin passiivisesti koittanut vain
puolustaa. Tämä pieni muutos saattoikin osaltaan auttaa asiaa, sillä
ensimmäisen puoliajan aikana sain pari muutakin pelaajaa poistettua kentältä (ei
pysyviä vaurioita, he palasivat kentälle myöhemmin ottelussa), lisäksi sain
pidettyä minotaurin hyvän osan ajasta makaamassa kentän pinnassa. Tosin lähes
joka kerta myös oma ogreni makasi siinä vieressä kun isot kaverukset olivat
kaataneet toisensa. Kun vastustajan pelaajista moni oli joko kentän pinnassa
tai jopa sen laidalla toipumassa, koin, että nyt olisi mahdollista yrittää
itsekin hyökätä. Nostin pelini agressiivisuutta entisestään, ja pääsinkin
taklaamaan lopulta myös pallollista pelaajaa. Tämähän kaatui kenttään ja pallo
jäi pomppimaan. Pienen kaaoksen keskeltä onnistuin lopulta hakemaan hieman onnellakin
pallon throwerini, Sir Fumbles-a-lotin välttäessään nimensä huonoa mainetta ja
tehdessään oikein maineikkaan suorituksen. Pallon ollessa maassa, mutta kahden
vastustajan seistessä vielä sen ympärillä, Sir Fumbles-a-lot puikkelehti niiden
keskelle, nosti pallon taidokkaasti, väisti taklaukset poistussaan pelaajien
keskeltä ja heitti samantien pallon eteenpäin. Pallo napsahti tarkasti
edessäpäin odottavan Sir Casmin näppeihin ja maaliviiva häämötti jo
näköpiirissä.
Tässä kohtaa Riku huomautti, että kello on jo nollissa
[ottelun venymisen rajoittamiseksi alkusarjassa on 6 min/vuoro aikaraja,
myöhemmin pudotuspeleissä raja laskee 4 minuuttiin]. Eipä siinä selitykset
auttanut, vuoro siirtyi vastustajalle. Onneksi minulla oli vielä yksi vuoro
jäljellä ennen puoliaikaa. Ja vaikka Chaos yrittikin taklata pallollista
pelaajaa, ei se siinä kuitenkaan onnistunut ja omalla vuorollani lähdinkin
juoksemaan kohti päätyrajaa. Pelaajallani liike on seitsemän ruutua ja matkaa
maaliin oli yhdeksän ruutua. Blood Bowlissa on kuitenkin mahdollisuus yrittää
edetä kaksi ruutua lisää [GFI, Go for it]. Tämä vaatii tosin onnistuneen nopan
heiton. Niin kauan kun en kummallakaan kahdesta heitosta heitä ykköstä niin
avaan kauden pistetilini. Ja niinhän siinä kävi, että Sir Casm piti hermonsa
kurissa ja pallon näpeissään ja juoksi yli päätyrajan ensimmäisen puoliajan
viimeisellä hetkellä. 1-0 Ritareille!
Nyt peli näytti hyvältä. Johdin tauolla yksi-nolla, minulla
oli kahden pelaajan ylivoima (pari beastmania palasi kentälle), ja mikä
tärkeintä, pallo oli tulossa avauspotkusta minulle. Molemmat asettelivat
pelaajansa valmiiksi toista puoliaikaa varten, itse ajattelin koittaa vähän
toispainoista taktiikkaa ja laittaa vahvimmat pelaajani kentän oikealle
puoliskolle, jättäen throwerini alemmas kentän vastakkaiselle puolelle, mikäli
pallo sinne päätyisi. Aloituspotkun aikana katsomo mylvi normaalia kovemmin ja
seurauksena Riku sai toiselle puoliajalle ylimääräisen re-rollin (vanhojen
palautuessa muutenkin). Tämä haittasi alkuperäistä taktiikkaani iskeä Rikun
vähäiseen re-roll määrään, mikä olikin ensimmäisellä puolikkaalla tuottanut
hyvin tulosta. Koin kuitenkin asemani olevan sen verran vahva, ettei sen
pitäisi häiritä. Itse aloituspotku päätyi omaan vasempaan laitaani, mutta
onneksi sen verran lähelle throweria, että hänen pitäisi saada tilanne
korjattua.
Kivestä päähän... eikun nilkkaan
Aloitin puoliajan vahvasti, sain eturintamallani tehtyä
hyvin tilaa mätkiessäni muutaman vastustajan kumoon. Kun vielä sain pallon
nostettua ja heitettyä sen catcherilleni, Sir Tufeilille, ja tämän juostua
turvaan häkkiin keskiviivan tuntumaan, näytti tilanne entistä paremmalta.
Seurasi pari vuoroa kestänyt nyrkkitappelu, joka päättyi siihen, että pääsin
Sir Tufeilillä juoksemaan karkuun, samalla merkaten tai kaataen suurimman osan
vastustajista. Yksi vastustaja pääsi kuitenkin irti ja pääsi yrittämään Sir
Tufeil:in lyömistä, mutta eipä ollut lyönnissä tarpeeksi puhtia ja se jäi
pelkäksi tönäisyksi. Seuraavalla vuorollani toin Sir Tufeilille sen verran
apuja, että saatiin yksinäinen vastustaja kumoon ja Sir Tufeil ehti heilutella
katsomoonkin juostessaan rauhassa päätyyn tehden touchdownin, 2-0.
Tilanne näytti hyvältä, peliä oli viisi vuoroa jäljellä ja
parin pisteen johto. Päätinkin ottaa vähän jalkaa pois kaasulta ja välttää
turhia riskejä ja loukkaantumisia. Asiaa ei tietenkään auttanut Rikun
tiedustellessa kenelläs niitä kokemuspisteitä olikaan kertynyt, heh heh.
Jokatapauksessa laitoin potkuun eturiviin linemanejä ja pidin tärkeimmät
pelaajani poissa tulilinjalta. Hyvä niin, sillä potkun aikana lensi katsomosta
kiviä kentälle molempien joukkueiden fanien toimesta (tutkimusten mukaan Killblocks
fanit aloittivat heittelyn, virallista viranomaisten lausuntoa ei valitettavasti
ole saatu). Kivien lentäessä yksi beastmaneista sai osuman ja kaatui kentän
pintaan, nousten vain hetkeä myöhemmin omin avuin ylös. Ritareiden puolella ei
kuitenkaan oltu aivan yhtä onnekkaita; kookas kivi putosi suoraan Sir Renderin
nilkalle murjoen sen ikävän näköisesti. Joukkueen lääkäri sai kuitenkin
korjattua pahimmat vauriot ja pienen sairasloman [missaa ensi matsin] jälkeen
pelaajaa saatetaan vielä nähdä joukkueen vahvuudessa, vaikka ei varmaan vanhaan
malliin enää juoksemaan kykenekään. Ottelun jälkeisten fanihaastattelujen
perusteella epäilyksiä kiven heittäjästä on olemassa. Yhden fanin mukaan
heittäjä kuuluu mafiaan, jolle Sir Render onkin huhujen mukaan velkaa
huomattavan summan. Toinen fani kertoo heittäjän olleen Tony Tiikeri. Mutta
kuten tavallista, varmistusta näihin huhuihin ei ole saatu.
Kunhan Sir Render oli saatu korjattua pois kentältä, peli
pääsi jatkumaan normaalisti. Jo valmiiksi kovia kokenut etulinjani sai
samantien lisää vaurioita, kun Khorne Flakesin minotauri Moo Esli murjoi
linemanini Sir Guzman Kin pois kentältä. Sir Guzman Ki poistui suoraan
pukuhuoneen puolelle, mutta vahvistetun tiedon mukaan mistään vakavammasta
vauriosta ei ollut kyse ja pelaaja nähtäneen jälleen ensi matsissa. Eturivin
murjonnan lisäksi yritti yksinäinen beastman käydä hyökkäämässä alimman
pelaajani, juuri touchdownin tehneen Sir Tufeilin kimppuun. Tilannetta seurasi
parin vuoron yksi vastaan loput -tyyppinen sota, jossa viisi tai kuusi
pelaajaani kävivät pitämässä huolen, ettei joukkueen pienimmän pelaajan
kimppuun hyökätä.
Vahva lopetus
Ja vaikka potkun jälkeen hetken näyttikin siltä, että palloa
ei enää tässä ottelussa pelata, niin kävi Chaosin Killogs All-Blam kuitenkin nostamassa
pallon ja heitti sen edessä olevalle joukkuetoverilleen. Siitä lähtikin
Killblocksin hyökkäys ja viimeinen loppukiri. Ja ihan hyvin lähtikin. Joukkue
eteni häkissä Ritareiden keskittyessä vähän turhankin paljon kostamaan
edellämainittua hyökkäystä Sir Tufeilin kimppuun. Kun Ritarit vihdoin lähtivät
asettelemaan puolustustaan paikoilleen, oli se liian myöhäistä. Vaikka Chaos
pudottikin pallon epäonnistuneen heiton seurauksena, jäi pallo sen verran
hyviin asetelmiin, että touchdown oli edelleen mahdollinen. Kun Sir Vivorin
viime hetken blokkausyritys päättyi vielä omaan kaatumiseensa, jäi Chaosille
lähes tyhjä kuja maalille (tätä ennen unohdin sen aikaisemmin mainitun turn
markerin siirron, joten eipä ollut re-rollia enää käytettäväksi). Moo Eslin
taklatessa viimeisenkin puolustajan pois tieltä (kiitos re-rollin), ei enää
tarvittu kuin pallon nosto maasta ja sen maaliin juokseminen (mitä nyt
tietenkään ei koskaan voi pitää Blood Bowlissa itsestäänselvyytenä). Chaos
warrior Dice Krispies kuitenkin piti keskittymisensä kasassa, nosti pallon
maasta varmasti, viimeiset loppurutistukset [GFI onnistuneesti] ja tuuletukset
päälle, 2-1.
Vaara näkyvissä! Vain neljä pelaajaani vasemmalla ovat puolustusasetelmissa. |
Tämän jälkeen jäljellä oli vain yksi vuoro molemmilla
pelaajilla. Kun aikaa ei maalintekoon enää ollut, keskittyivät molemmat vastustajan
murjomiseen. Lisävahingoilta kuitenkin vältyttiin. Ottelun jälkeen valittiin
(=arvottiin) joukkueiden parhaat pelaajat [MVP, arvoltaan 5 SPP]. Khorne
Flakesin parhaaksi valittiin minotauri Moo Esli, joka sai ensimmäisen
taidonnousunsa ja jatkossa Moo Esli onkin entistä vaarallisempi. Ritareiden parhaaksi
valittiin thrower Sir Fumbles-a-lot, joka myös sai taidonnousun. Tätä valintaa
pidettiin fanien keskuudessa jopa harvinaisen oikeana, sillä olihan Sir
Fumbles-a-lotilla takana kolme onnistunutta syöttöä, joista kaksi johti
touchdowniin. Taidonnousun myötä Sir Fumbles-a-lot osaa jatkossa syöttää vieläkin
tarkemmin.
Ottelu oli mielestäni oikein mukavaa ajanvietettä. Olenkin
ehdottomasti tyytyväinen tässä kohtaa siihen, että lähdin mukaan liigaan. Ottelu
kesti noin 2½ tuntia, mutta kyllä siinä tuli vähän pelin ulkopuolisiakin
asioita höpistyä. Odotan innolla seuraavaa matsiani, jossa vastaan tulee
Rottaralli, managerinaan Juha M. Rottaralli on Skaven rotua (eli rottia), ja
heidän ensimmäinen pelinsä on vielä pelaamatta, joten suurempaa ennakkoa siitä
on turha vielä tehdä. Ritarit jatkavat siis hovielämää seuraavaan otteluunsa
saakka...
Juha