tiistai 19. huhtikuuta 2016

Ritarit vastaan aamiaismurot



  



Porin Pelikauppa, torstai 14.4.2016, klo 16.00, kierros 1: Killblocks Khorne Flakes vs Knights of the Heptadecagonal Table. Hallituksemme pj, ja tulevan ottelun vastustajani Riku saapui paikalle. Itse olin saapunut hetkeä aikaisemmin. Tervehdysten jälkeen aloimme valmistella peliä (jonka Pelikauppa ystävällisesti meille käyttöömme ottelun ajaksi tarjosi). Hetki meni kun laitoimme valmiiksi laudan, nopat ja muut osaset, sekä tietenkin molempien miniatyyrithahmot (tietenkin samalla toisen joukkuetta ihmetellen ja ihaillen). Kaikkien alkaessa olla valmiina Petteri saapui paikalle. (Hän oli avuliaasti luvannut tulla tuomaroimaan ja neuvomaan, kun aloittelevat managerit pelaavat kumpainenkin ensimmäistä kokonaista otteluaan. Petteristä olikin hyvin apua pelin aikana. Hän huomautti muutamista virheistä ja samalla auttoi nopeuttamaan peliä kun meidän ei tarvinnut sääntövihkoa kaivaa niin usein esiin säännön tai toisen tarkastamista varten.) Ja niin ottelu oli valmiina alkamaan.

Ottelun taustoista

Ennen kuin menemme itse otteluun niin kerrottakoon ottelun lähtökohdista. Molemmat joukkueen käskyttäjät olivat siis ensikertalaisia. Tämä jätti paljon arvailuja sille kumpiko meistä olisi taitavampi Blood Bowlissa. Koin olevani hyvissä asetelmissa ja osaavani pelin kohtalaisen hyvin, mutta toisaalta tiesin, että vaikka Riku ei olekaan Blood Bowlia pahemmin pelannut, niin hänellä on huomattavasti enemmän kokemusta vastaavantyyppisistä peleistä. Itsellä kun tämä on ensiaskelia koko miniatyyripelien saralla. Mikä huomattavasti kuitenkin nosti itseluottamustani, ja uskoa joukkueeni menestykseen, oli rotujen valinnat. Omat ihmiseni ovat aika vahvoja heti ensimmäisestä pelistä alkaen, vaikka eivät taidakaan kuulua niihin ihan parhaisiin jengeihin. Tämä tosin riippuu paljon siitä keneltä asiaa kysytään. Jokatapauksessa Rikulla on valittuna Chaos, joka on huomattavasti heikompi lähtökierroksilla, mutta omaa potentiaalia nousta todella vahvaksi joukkueeksi kokemuspisteiden myötä. 

Rikun joukkueen olin tutkinut läpi ja koittanut löytää sieltä mahdollisia heikkouksia mihin iskeä, ja vastaavasti myös selvittänyt mihin kannattaa varautua heitä vastaan pelattaessa. Chaos on aika usein niin sanottu bashing-tiimi; joukkue ei välttämättä paljon palloa heittele, vaan sen vahvuus on siinä, että se etenee hitaasti mutta varmasti kohti vastustajan maaliviivaa, samanaikaisesti tietenkin hakaten mahdollisimman monta vastustajaa sairastuvalle. Toisaalta Chaos ei vielä ensimmäisissä peleissä ole likikään vaarallisimpia bashing-tiimejä. Siksi uskoinkin, että omien pelaajieni aloitusskillit tulisivat toivonmukaan riittämään vastustajan etenemisen pysäyttämiseen. 

Chaosin heikkouksiin laskin ehdottomasti aloitustaitojen puutteen sekä joukkueen lievän hitauden. Tai tarkemmin ottaen oman joukkueeni nopeuden vastustajiin nähden, eihän Chaos kuitenkaan liigan hitain joukkue ole. Lisäksi aloitustaitojen puutteen takia uskoin, että Rikun alkuun ostamat vain 2 re-rollia [8 kierroksen puoliajan aikana käyttössä olevien uudelleen heittojen määrä, kuitenkin maksimissaan kerran vuorossa] saattaisivat olla mahdollinen iskun paikka. Lisäksi otteluun valmistautumista helpotti se, että Chaosilla on vain kolmentyyppisiä pelaajia; vastaan asettui yksi minotauri (iso voimakas jässikkä, vähän kuin oma ogrenikin), kaksi chaos warrioria (ei niin iso kuin minotauri, mutta kovemman voiman lisäksi osaa myös liikkua ja pelata palloakin). Loppu joukkue olikin beastmaneja (perustyyppejä).

Let the match begin

Killblocks Khorne Flakes (yllä) vastaan Knights of the Heptadecagonal Table (alla).
Sitten onkin aika siirtyä itse otteluun. Voitin alun kolikonheiton ja sain valita kumpi joukkue aloittaa hyökkäämisen. Yleisesti joukkueet haluavat hyökätä ensin, mutta valitsin kuitenkin puolustuksen. Näin sain nähdä miten Riku peliä pelaa, samalla tietäen, että pääsen aloittamaan toisen puoliajan. Mikäli pystyisin pysäyttämään vastustajan hyökkäyksen ensimmäisellä puoliajalla, riittäisi minulle toisella puoliajalla se, että teen yhden touchdownin. Samalla käyttäen siihen niin kauan aikaa, ettei Riku ehdi enää hitaalla joukkueellaan ottelua tasoittamaan. Tämä tietenkin on paljon helpommin sanoittu kuin tehty, mutta joku suunnitelma yleensä on kuitenkin hyvä urheilussa olla.

Peli lähti siis käyntiin siten, että minä puolustavana pelaajana asettelin ensin pelaajani haluamaani ryhmitykseen. Tässä kohtaa Petteri huomautti, että minulla oli liikaa pelaajia laidoissa, sääntöjen salliessa maksimissaan kaksi. Tiesin säännön, mutta eihän sitä tullut siinä jännityksessä muistettua. Kun olin saanut joukkueen hyväksytysti asetettua kentälle, Riku teki omalleen samoin. Tämän jälkeen suoritin avauspotkun. Potku onnistui hyvin, ja pallo putosi mukavaan paikkaan lähelle vastustajan maaliviivaa, hyvät lähtökohdat siis. Sitten alkoi Rikun ensimmäinen vuoro. Tarkemmin en käy vuoro vuorolta ottelua läpi, vaan keskityn ottelun keskeisimpiin tapahtumiin. Riku aloitti ottelun hyvin, saaden nopeasti heti pallon ylös, suorittaen samantien ensimmäisen onnistuneen heiton ja saaden siten ensimmäiset kokemuspisteet [=SPP, eli Star Player Points] onnistuneesta heitosta. Lisäksi Riku sai pallollisen pelaajan turvallisesti häkkiin. [Häkki, eli Cage, on tapa suojata palloa, jossa pallollinen on keskellä, ja ympärille asetellaan useita pelaajia estämään vastustajan hyökkääminen pallollisen pelaajan kimppuun.] Tässä kohtaa kävi ilmi, ettei Riku missään nimessä ole täysin aloittelija, eli odotettavissa on täysi taistelu pisteiden saamiseksi. Vaikka pallo olikin turvallisesti häkissä ja minulla ei sen riistämiseen mitään mahdollisuuksia ollutkaan, ei vastustaja myöskään päässyt pahemmin etenemään. Tämä olikin juuri se mihin pyrin, eli hidastaa tai jopa pysäyttää vastustajan eteneminen. 

Sitten tapahtui asia, joka opetti Rikulle varmasti yhden läksyn. Riku unohti vuoronsa alussa siirtää turn markeria. Kun huomautin asiasta hetkeä myöhemmin, oli Rikun poltettava yksi re-rollinsa. Eipä siinä mitään, ymmärrettävä aloittelijan virhe, mitä varmasti sattuu jokaiselle (itsekin sorruin vastaavaan pelin toisella puoliajalla). Mikä siitä teki opettavaisemman oli se, että samalla vuorolla Rikun hyökätessä beastmanillään omaa blitzeriäni vastaan ei Nuffle ollut ymmärtäväisellä päällä. Re-rollia kun ei ollut enää käytössä, joutui Riku kaatamaan oman hyökkäävän pelaajansa ja vuoro vaihtui minulle. Eikä siinä vielä kaikki, vaan heitettäessä vahinkoa ei noppa suosinut ja blitzerini Sir Af’him puhkaisi lyönnillään epäonnisen beastmanin, Weetablitzin, suojan. Vahinkoa heitettäessä onni ei ollut vieläkään beastmanin puolella vaan Sir Af’himin nyrkki teki pahaa jälkeä ja lääkintämiehet saivat hommia. Pysyviä vaurioita ei Weetablitz kuitenkaan saanut vaan peluri palannee kentälle Killblocksin seuraavassa ottelussa. Mutta loppuottelun joutui joukkue pelaamaan kuitenkin vajaamiehisenä. Sen lisäksi että sain tämän seurauksena yhden miehen ylivoiman, sai vahingon aiheuttaja Sir Af’him myös arvokkaat kaksi SPP:tä [ensimmäinen taidonnousu vaatii 6 SPP:tä].

Hyökkäys on paras puolustus  

Weetablitzin ottelu on ohi.
Yhden miehen ylivoima helpotti aavistuksen verran pelaamistani ja pystyin ottamaan hieman enemmän riskejäkin. Tämän seurauksena väkivalta kentällä lisääntyi, kun en enää täysin passiivisesti koittanut vain puolustaa. Tämä pieni muutos saattoikin osaltaan auttaa asiaa, sillä ensimmäisen puoliajan aikana sain pari muutakin pelaajaa poistettua kentältä (ei pysyviä vaurioita, he palasivat kentälle myöhemmin ottelussa), lisäksi sain pidettyä minotaurin hyvän osan ajasta makaamassa kentän pinnassa. Tosin lähes joka kerta myös oma ogreni makasi siinä vieressä kun isot kaverukset olivat kaataneet toisensa. Kun vastustajan pelaajista moni oli joko kentän pinnassa tai jopa sen laidalla toipumassa, koin, että nyt olisi mahdollista yrittää itsekin hyökätä. Nostin pelini agressiivisuutta entisestään, ja pääsinkin taklaamaan lopulta myös pallollista pelaajaa. Tämähän kaatui kenttään ja pallo jäi pomppimaan. Pienen kaaoksen keskeltä onnistuin lopulta hakemaan hieman onnellakin pallon throwerini, Sir Fumbles-a-lotin välttäessään nimensä huonoa mainetta ja tehdessään oikein maineikkaan suorituksen. Pallon ollessa maassa, mutta kahden vastustajan seistessä vielä sen ympärillä, Sir Fumbles-a-lot puikkelehti niiden keskelle, nosti pallon taidokkaasti, väisti taklaukset poistussaan pelaajien keskeltä ja heitti samantien pallon eteenpäin. Pallo napsahti tarkasti edessäpäin odottavan Sir Casmin näppeihin ja maaliviiva häämötti jo näköpiirissä.
Tässä kohtaa Riku huomautti, että kello on jo nollissa [ottelun venymisen rajoittamiseksi alkusarjassa on 6 min/vuoro aikaraja, myöhemmin pudotuspeleissä raja laskee 4 minuuttiin]. Eipä siinä selitykset auttanut, vuoro siirtyi vastustajalle. Onneksi minulla oli vielä yksi vuoro jäljellä ennen puoliaikaa. Ja vaikka Chaos yrittikin taklata pallollista pelaajaa, ei se siinä kuitenkaan onnistunut ja omalla vuorollani lähdinkin juoksemaan kohti päätyrajaa. Pelaajallani liike on seitsemän ruutua ja matkaa maaliin oli yhdeksän ruutua. Blood Bowlissa on kuitenkin mahdollisuus yrittää edetä kaksi ruutua lisää [GFI, Go for it]. Tämä vaatii tosin onnistuneen nopan heiton. Niin kauan kun en kummallakaan kahdesta heitosta heitä ykköstä niin avaan kauden pistetilini. Ja niinhän siinä kävi, että Sir Casm piti hermonsa kurissa ja pallon näpeissään ja juoksi yli päätyrajan ensimmäisen puoliajan viimeisellä hetkellä.  1-0 Ritareille!

Nyt peli näytti hyvältä. Johdin tauolla yksi-nolla, minulla oli kahden pelaajan ylivoima (pari beastmania palasi kentälle), ja mikä tärkeintä, pallo oli tulossa avauspotkusta minulle. Molemmat asettelivat pelaajansa valmiiksi toista puoliaikaa varten, itse ajattelin koittaa vähän toispainoista taktiikkaa ja laittaa vahvimmat pelaajani kentän oikealle puoliskolle, jättäen throwerini alemmas kentän vastakkaiselle puolelle, mikäli pallo sinne päätyisi. Aloituspotkun aikana katsomo mylvi normaalia kovemmin ja seurauksena Riku sai toiselle puoliajalle ylimääräisen re-rollin (vanhojen palautuessa muutenkin). Tämä haittasi alkuperäistä taktiikkaani iskeä Rikun vähäiseen re-roll määrään, mikä olikin ensimmäisellä puolikkaalla tuottanut hyvin tulosta. Koin kuitenkin asemani olevan sen verran vahva, ettei sen pitäisi häiritä. Itse aloituspotku päätyi omaan vasempaan laitaani, mutta onneksi sen verran lähelle throweria, että hänen pitäisi saada tilanne korjattua. 

Kivestä päähän... eikun nilkkaan 

Aloitin puoliajan vahvasti, sain eturintamallani tehtyä hyvin tilaa mätkiessäni muutaman vastustajan kumoon. Kun vielä sain pallon nostettua ja heitettyä sen catcherilleni, Sir Tufeilille, ja tämän juostua turvaan häkkiin keskiviivan tuntumaan, näytti tilanne entistä paremmalta. Seurasi pari vuoroa kestänyt nyrkkitappelu, joka päättyi siihen, että pääsin Sir Tufeilillä juoksemaan karkuun, samalla merkaten tai kaataen suurimman osan vastustajista. Yksi vastustaja pääsi kuitenkin irti ja pääsi yrittämään Sir Tufeil:in lyömistä, mutta eipä ollut lyönnissä tarpeeksi puhtia ja se jäi pelkäksi tönäisyksi. Seuraavalla vuorollani toin Sir Tufeilille sen verran apuja, että saatiin yksinäinen vastustaja kumoon ja Sir Tufeil ehti heilutella katsomoonkin juostessaan rauhassa päätyyn tehden touchdownin, 2-0.

Tilanne näytti hyvältä, peliä oli viisi vuoroa jäljellä ja parin pisteen johto. Päätinkin ottaa vähän jalkaa pois kaasulta ja välttää turhia riskejä ja loukkaantumisia. Asiaa ei tietenkään auttanut Rikun tiedustellessa kenelläs niitä kokemuspisteitä olikaan kertynyt, heh heh. Jokatapauksessa laitoin potkuun eturiviin linemanejä ja pidin tärkeimmät pelaajani poissa tulilinjalta. Hyvä niin, sillä potkun aikana lensi katsomosta kiviä kentälle molempien joukkueiden fanien toimesta (tutkimusten mukaan Killblocks fanit aloittivat heittelyn, virallista viranomaisten lausuntoa ei valitettavasti ole saatu). Kivien lentäessä yksi beastmaneista sai osuman ja kaatui kentän pintaan, nousten vain hetkeä myöhemmin omin avuin ylös. Ritareiden puolella ei kuitenkaan oltu aivan yhtä onnekkaita; kookas kivi putosi suoraan Sir Renderin nilkalle murjoen sen ikävän näköisesti. Joukkueen lääkäri sai kuitenkin korjattua pahimmat vauriot ja pienen sairasloman [missaa ensi matsin] jälkeen pelaajaa saatetaan vielä nähdä joukkueen vahvuudessa, vaikka ei varmaan vanhaan malliin enää juoksemaan kykenekään. Ottelun jälkeisten fanihaastattelujen perusteella epäilyksiä kiven heittäjästä on olemassa. Yhden fanin mukaan heittäjä kuuluu mafiaan, jolle Sir Render onkin huhujen mukaan velkaa huomattavan summan. Toinen fani kertoo heittäjän olleen Tony Tiikeri. Mutta kuten tavallista, varmistusta näihin huhuihin ei ole saatu.

Kunhan Sir Render oli saatu korjattua pois kentältä, peli pääsi jatkumaan normaalisti. Jo valmiiksi kovia kokenut etulinjani sai samantien lisää vaurioita, kun Khorne Flakesin minotauri Moo Esli murjoi linemanini Sir Guzman Kin pois kentältä. Sir Guzman Ki poistui suoraan pukuhuoneen puolelle, mutta vahvistetun tiedon mukaan mistään vakavammasta vauriosta ei ollut kyse ja pelaaja nähtäneen jälleen ensi matsissa. Eturivin murjonnan lisäksi yritti yksinäinen beastman käydä hyökkäämässä alimman pelaajani, juuri touchdownin tehneen Sir Tufeilin kimppuun. Tilannetta seurasi parin vuoron yksi vastaan loput -tyyppinen sota, jossa viisi tai kuusi pelaajaani kävivät pitämässä huolen, ettei joukkueen pienimmän pelaajan kimppuun hyökätä. 

Vahva lopetus 

Ja vaikka potkun jälkeen hetken näyttikin siltä, että palloa ei enää tässä ottelussa pelata, niin kävi Chaosin Killogs All-Blam kuitenkin nostamassa pallon ja heitti sen edessä olevalle joukkuetoverilleen. Siitä lähtikin Killblocksin hyökkäys ja viimeinen loppukiri. Ja ihan hyvin lähtikin. Joukkue eteni häkissä Ritareiden keskittyessä vähän turhankin paljon kostamaan edellämainittua hyökkäystä Sir Tufeilin kimppuun. Kun Ritarit vihdoin lähtivät asettelemaan puolustustaan paikoilleen, oli se liian myöhäistä. Vaikka Chaos pudottikin pallon epäonnistuneen heiton seurauksena, jäi pallo sen verran hyviin asetelmiin, että touchdown oli edelleen mahdollinen. Kun Sir Vivorin viime hetken blokkausyritys päättyi vielä omaan kaatumiseensa, jäi Chaosille lähes tyhjä kuja maalille (tätä ennen unohdin sen aikaisemmin mainitun turn markerin siirron, joten eipä ollut re-rollia enää käytettäväksi). Moo Eslin taklatessa viimeisenkin puolustajan pois tieltä (kiitos re-rollin), ei enää tarvittu kuin pallon nosto maasta ja sen maaliin juokseminen (mitä nyt tietenkään ei koskaan voi pitää Blood Bowlissa itsestäänselvyytenä). Chaos warrior Dice Krispies kuitenkin piti keskittymisensä kasassa, nosti pallon maasta varmasti, viimeiset loppurutistukset [GFI onnistuneesti] ja tuuletukset päälle, 2-1.

Vaara näkyvissä! Vain neljä pelaajaani vasemmalla ovat puolustusasetelmissa.

Tämän jälkeen jäljellä oli vain yksi vuoro molemmilla pelaajilla. Kun aikaa ei maalintekoon enää ollut, keskittyivät molemmat vastustajan murjomiseen. Lisävahingoilta kuitenkin vältyttiin. Ottelun jälkeen valittiin (=arvottiin) joukkueiden parhaat pelaajat [MVP, arvoltaan 5 SPP]. Khorne Flakesin parhaaksi valittiin minotauri Moo Esli, joka sai ensimmäisen taidonnousunsa ja jatkossa Moo Esli onkin entistä vaarallisempi. Ritareiden parhaaksi valittiin thrower Sir Fumbles-a-lot, joka myös sai taidonnousun. Tätä valintaa pidettiin fanien keskuudessa jopa harvinaisen oikeana, sillä olihan Sir Fumbles-a-lotilla takana kolme onnistunutta syöttöä, joista kaksi johti touchdowniin. Taidonnousun myötä Sir Fumbles-a-lot osaa jatkossa syöttää vieläkin tarkemmin.

Ottelu oli mielestäni oikein mukavaa ajanvietettä. Olenkin ehdottomasti tyytyväinen tässä kohtaa siihen, että lähdin mukaan liigaan. Ottelu kesti noin 2½ tuntia, mutta kyllä siinä tuli vähän pelin ulkopuolisiakin asioita höpistyä. Odotan innolla seuraavaa matsiani, jossa vastaan tulee Rottaralli, managerinaan Juha M. Rottaralli on Skaven rotua (eli rottia), ja heidän ensimmäinen pelinsä on vielä pelaamatta, joten suurempaa ennakkoa siitä on turha vielä tehdä. Ritarit jatkavat siis hovielämää seuraavaan otteluunsa saakka...

Juha

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti